Tartalomjegyzék
1. Bevezető........................................................................................................ 3. oldal
1.1. Az intézményvezető köszöntője.................................................................... 3. oldal
1.2. Az iskola működésének törvényi feltétele: Alapító Okirat............................... 4. oldal
1.3. Az iskola öndefiníciója.................................................................................. 4. oldal
2. Az iskola nevelési programja............................................................... 5. oldal
2.1. Az iskolában folyó nevelő-oktató munka pedagógiai .................................... 5. oldal
alapelvei, céljai, feladatai
2.2. A személyiségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatok.......................... 6. oldal
2.3. A közösségfejlesztéssel kapcsolatos feladatok.............................................. 8. oldal
2.3.1. A tanórán megvalósítható közösségfejlesztő feladatok............................. 9. oldal
2.3.2. A tanórán kívüli foglalkozások közösségfejlesztési feladatai..................... 9. oldal
2.3.3. A diákönkormányzati munka közösségfejlesztő feladatai.......................... 9. oldal
2.3.4. A szabadidős tevékenység közösségfejlesztő feladatai............................. 10. oldal
2.4. A beilleszkedési, magatartási nehézségekkel ................................................. 10. oldal
összefüggő pedagógiai tevékenységek
2.5. A tehetség, képesség kibontakoztatását segítő tevékenységek....................... 10. oldal
2.6. A gyermek- és ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladatok............................... 11. oldal
2.7. A tanulási kudarcnak kitett tanulók felzárkóztatását....................................... 11. oldal
segítő program
2.8. A szociális hátrányok enyhítését segítő tevékenység....................................... 11. oldal
2.9. Az iskolában folyó nevelő-oktató munka ellenőrzési,..................................... 12. oldal
mérési, értékelési minőségbiztosítási rendszere
2.10. A szülő, tanuló és pedagógus együttműködésének formái,........................... 18. oldal
továbbfejlesztésének lehetőségei
2.11. Tanórán kívüli foglalkozások....................................................................... 18. oldal
3. Az iskola képzési rendje.......................................................................... 20. oldal
3.1. Az iskolában folyó képzési irányok............................................................... 20. oldal
3.2. Az alapképzést kiegészítő nem kötelező,................................................ 20. oldal
tanórai foglalkozások indításának elvei, feltételei
3.2.1. Általános tantervű gimnáziumi osztály speciális képzései........................... 20. oldal
3.3. Osztályba és csoportba sorolás elvei és rendje.............................................. 21. oldal
3.3.1. Az osztályba sorolás rendje.................................................................... 21. oldal
3.3.2. A csoportbontás elvei............................................................................. 21. oldal
3.3.3. Az alapképzést kiegészítő választható..................................................... 21. oldal
(nem tanórai) foglalkozások besorolási szempontjai
3.4. Tanulói jogviszony, átjárhatóság.................................................................... 21. oldal
3.4.1. Az iskola induló évfolyamára való belépés feltétele.................................. 21. oldal
- a tanulók kiválasztásának elvei és módja
- a beiratkozás módja
3.4.2. Továbbhaladás, magasabb évfolyamba lépés feltételei............................ 22. oldal
3.4.3. Egy évfolyamon vagy osztályon belül másik............................................ 22. oldal
osztályba vagy csoportba való átlépés feltételei
3.4.4. Kilépés, tanulói jogviszony megszűnése................................................... 22. oldal
3.4.5. Tanulmányok lezárása .. 22. oldal
4. Az iskola hagyományai........................................................................... 24. oldal
4.1. Tantárgyi hagyományok............................................................................... 24. oldal
4.2. Rendezvények............................................................................................. 24. oldal
4.3. A városhoz kötődő hagyományok................................................................ 25. oldal
5. Helyi tanterv................................................................................................ 26. oldal
5.1. Az egyes évfolyamokon tanított tantárgyak, a kötelező................................. 26. oldal
és választható tanórai foglalkozások, azok óraszámai,
az előírt tananyag és követelményei
5.2. Alkalmazható tankönyvek, tanulmányi segédletek és.................................... 30. oldal
taneszközök kiválasztásának elvei
5.3. A magasabb évfolyamra lépés feltételei........................................................ 31. oldal
5.3.1. Tanulmányi követelmények teljesítése.............................................. 31. oldal
5.3.2. Osztályozó vizsga.................................................................................. 31. oldal
5.3.3. A tanulmányi jogviszony megszüntetésének feltétele................................ 31. oldal
5.4. A tanulók tanulmányi munkája, magatartása és ............................................ 32. oldal
szorgalma ellenőrzésének és értékelésének elvei
5.4.1. Az iskolai beszámoltatás, ismeretek számonkérésének........................... 32. oldal
követelményei és formái
5.4.2. Magatartás helyi minősítése................................................................... 32. oldal
5.4.3. Szorgalom helyi minősítése.................................................................... 33. oldal
5.4.4. Jutalmazás............................................................................................ 34. oldal
5.5. Belső vizsgarendszer ... 35. oldal
6. Szakmai program....................................................................................... 36. oldal
6.1. Az egyes évfolyamokon tanított tantárgyak, azok .......................................... 36. oldal
óraszámai, az előírt tananyag és követelményei
6.2. A taneszközök, tankönyvek kiválasztásának elvei.......................................... 39. oldal
6.3. Magasabb évfolyamra lépés feltételei............................................................. 39. oldal
6.4. A tanulók tanulmányi munkája, magatartása és............................................... 39. oldal
szorgalma ellenőrzésének és értékelésének elvei
A postaforgalmi szakképzés helyi tanterve............................................................ 40. oldal
7. Érettségire épülő szakképzés................................................................ 42. oldal
7.1. Számítástechnikai szoftverüzemeltető............................................................. 42. oldal
7.2. Idegenforgalmi ügyintéző............................................................................... 43. oldal
8. Felnőttoktatás.............................................................................................. 49. oldal
9. A pedagógiai program megvalósításának feltételek.................... 50. oldal
9.1. Tárgyi, infrastruktúrális feltételek.................................................................... 50. oldal
9.2. Szakmai, személyi feltételek........................................................................... 60. oldal
9.3. A program megvalósításának pénzügyi feltételei............................................. 61. oldal
9.3.1. Ellátandó órák...................................................................................... 61. oldal
A pedagógiai programmal kapcsolatos egyéb intézkedések........................................ 62. oldal
A pedagógiai program elfogadása és jóváhagyása...................................................... 64. oldal
1. Bevezető
1.1. Az intézményvezető köszöntője
Ön a kisteleki Árpád Fejedelem Gimnázium és Postaforgalmi Szakközépiskola pedagógiai programját tartja kezében, melyet minden érdeklődőnek szeretettel ajánlunk.
A pedagógiai programunkat úgy állítottuk össze, hogy a több mint 40 éve működő középiskola hagyományait megőrizve, a korszerű közoktatásnak és a kor követelményeinek megfeleljen.
Az 1953 óta működő vidéki középiskola nagyszerű hagyományaként említhetjük azt, hogy a tanárok színvonalas és eredményes oktató munkájuk mellett a nevelést is fontosnak tartják. Ennek sikerességét igazolják tapasztalataink, valamint az érettségi találkozókon elhangzott beszámolók az eredményekről, sikeres életpályákról.
Az elmúlt időszakban bekövetkezett változások nemcsak pozitív, hanem legtöbbször negatív irányban befolyásolták a középiskolás korosztályt. Pozitívan értékelhető az a törekvés, hogy egyre többen szeretnének érettségi bizonyítványt szerezni, de ennek ellentmond az a tény, hogy a tudást, a tanulni akarást nem értékelik kellőképpen. A megváltozott értékviszonyok között nehéz az iskolának betölteni értékközvetítő szerepét.
A pedagógiai program átdolgozása és a NAT-ra épülő kerettanterv bevezetése lehetőséget ad minden oktatási intézménynek arra, hogy a mikrokörnyezete igényeit összehangolja az intézmény pedagógusainak elképzeléseivel.
Elsődleges feladatunk az érettségire és a továbbtanulásra való eredményes felkészítés, de helyzetünkből adódóan fontos feladatunk az iskolából kikerülő diákok elhelyezkedési esélyeinek növelése is. Ezt a célt szolgálja, hogy az informatika, az idegen nyelv és az idegenforgalmi ismeretek oktatásának kiemelt szerepet szánunk, valamint lehetőséget biztosítunk a számítógépes szoftverüzemeltetői és az idegenforgalmi ügyintéző szakma elsajátítására az érettségi után.
Iskolánk nagy gondot fordít diákjaink erkölcsi nevelésére, az egyéni bánásmódra, egészséges életmódra nevelésre, amelyhez a kollégiumi nevelő munka is sok segítséget nyújt.
Szeretnénk, ha a városunk képviselő testülete, a szülők és a diákok megismerve programunkat a kisteleki középiskolát is alkalmasnak tartanák arra, hogy elképzeléseik megvalósuljanak.
Tisztelettel megköszönöm érdeklődésüket.
Ottné Gera Anna
igazgató
1.2. Az iskola működésének törvényi feltétele: Alapító Okirat
Az iskola hivatalos elnevezése:
Kistelek Város Önkormányzat Polgármesteri Hivatala, Árpád Fejedelem Gimnázium és Postaforgalmi Szakközépiskola
Az iskola fenntartója:
Kistelek Város Önkormányzata
Alapító okiratának, kelte, engedély kiállítója:
Az intézmény alapító okiratát Kistelek Város Önkormányzatának Képviselő Testülete 71/2000. (08.03.) K.T. számú határozatában hagyta jóvá.
Az intézmény alaptevékenysége:
Az intézmény feladata biztosítani a középiskolai nevelést, oktatást, szakmai oktatást. Ennek keretében felkészíteni a tanulókat az érettségi és a képesítő vizsgára. Az intézmény felnőttoktatást is végez gimnáziumi osztályában. A tanulók részére menzai ellátást biztosít.
Az iskola földrajzi működési területe:
Csongrád megye
Bács-Kiskun megye
Békés megye
Az iskola igazgatója, a program benyújtója:
Ottné Gera Anna
Az iskola és a kollégium székhelye, postacíme:
6760 Kistelek, Ifjúság tér 3.
Telefonszáma:
62/259-228 (fax is)
62/259-167
Az iskolai tanulócsoportok száma:
9 osztály
1.3. Az iskola öndefiníciója
Iskolánk nevelőtestülete a mindennapi pedagógiai tevékenységükkel, a pedagógiai fejlesztésekkel egyéni arculattal rendelkező iskolát szeretne létrehozni, mely a partnerek igényeinek megfelelő pedagógiai elképzelésekkel rendelkezik. Ezeket a stratégiai célokat eredményesen és minőségorientáltan tervezzük megvalósítani, végrehajtani.
Egységes pedagógiai elvekkel, hatékony munkavégzéssel törekszünk az értékközvetítés, a kreativitásra nevelés, a tehetséggondozás, a személyiség- és képességfejlesztés megvalósítására a helyi viszonyokhoz, adottságokhoz igazodva.
2. Az iskola nevelési programja
2.1. Az iskolában folyó oktató-nevelő munka pedagógiai alapelvei, céljai,
feladatai
Az oktató-nevelő munkánk során kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy
- olyan felnőtteket neveljünk diákjainkból, akik tanulmányaik befejezése után képesek legyenek önállóan eligazodni a társadalom állandó változásaiban,
- magas színvonalú és sokrétű ismeretközléssel fejlesszük a tanulók önálló problémamegoldó képességét, készségét és kreativitását,
- segítjük diákjainkat abban a folyamatban, amelyben művelt emberré, szabad és gazdag személyiséggé, felelős polgárrá, tisztességes emberré válhatnak,
- kialakuljon tanítványainkban a nemzeti és európai identitástudat egysége,
- diákjaink differenciált bánásmódban részesüljenek mind az oktatás, mind a nevelés területén.
Céljai: Intézményünk tevékenységének legfőbb célja, hogy
- kiterjessze és elmélyítse a tanulók általános műveltségét,
- felkészítse a tanulókat az
¨ érettségi vizsgára,
¨ felsőfokú intézményben való továbbtanulásra,
¨ a munkába állásra,
- érvényesítse a humánus értékeket;
- közvetítse az egyetemes és nemzeti kultúra alapértékeit,
- biztosítsa a tanulók intellektuális, érzelmi és testi érését,
- a tanulókat nevelje az összefüggésekben és rendszerben való gondolkodásra,
- az iskola biztosítsa, hogy érdeklődésüknek, képességeiknek, eredményeiknek és pályaválasztási szándékaiknak megfelelően tanulhassanak,
- fejlessze a diákokban az önmagukért, társas környezetükért és tágabb természeti-társadalmi környezetükért érzett erkölcsi felelősséget,
- az iskola törekedjék arra, hogy váljanak alkalmassá tanulói:
¨ az önálló, felelős döntéseken alapuló és a szakmai területen folyamatosan fejlődő,
megújuló alkotómunkára,
¨ a munkaerőpiac igényeinek teljesítésére,
¨ felsőfokú tanulmányok befejezésére.
Feladatai:
- a tantárgyi és tantárgyközi tartalmak és tevékenységek révén elsajátítható tudást közvetítsen,
- fejlessze tovább a kommunikációs és tanulási képességeket,
- folyamatosan neveljen:
¨ az anyanyelv igényes használatára,
¨ a természeti és az épített környezet védelmére,
¨ az egészséges életmód értékeinek elfogadására,
- neveljen együttműködésre, kooperációra,
- fejlessze a konfliktusok kezeléséhez szükséges személyiségjegyeket:
¨ az önismeretet,
¨ az önbizalmat,
¨ az alkalmazkodóképességet,
¨ a kudarctűrést,
- törekedjen az elméleti ismeretek és a pragmatikus, alkalmazott tudás meggyőző összekapcsolására,
- tegye képessé a tanulókat információk szerzésére, szűrésére és feldolgozására, az információs korban való eligazodásra,
- követelményeivel és tevékenységével ösztönözze a tanulókat tudásra épülő, önálló véleményalkotásra, alternatívák felismerésére és mérlegelésére, majd az ezeken alapuló felelős döntésekre,
- a képzési folyamatban vegye figyelembe a tanulók életkori sajátosságait, az életkorhoz és az egyéni érettséghez igazodva optimalizálja terhelésüket,
- törekedjék a személyre szóló fejlesztésre, támaszkodjék a tanulók érzelmi intelligenciájára, képzeletére, számítson kreativitásukra, illetve tudatosan is mozdítsa elő mindezek fejlesztését,
- alakítsa ki a felelős társadalmi magatartást,
- készítsen fel az állampolgári szerepre, a demokratikus életformára, azaz a jogok és kötelességek összetartozásának tudatosítására,
- tudatosuljon a tanulókban a magyar társadalom demokratikus létmódja, az európai integrációs folyamat és hazánk kapcsolódása ehhez a folyamathoz.
Mindennapi feladataink tervezése az alapelvek és a célok szolgálatában történik.
Nevelő-oktató munkánk során arra törekszünk, hogy a felsorolt értékeket tanulóink elsajátítsák. Nevelési-oktatási módszereink közül nagy hangsúlyt fektetünk az erkölcsi nevelésre, a gondolkodásra és kreativitásra nevelésre, a tehetséggondozásra, az egészséges életmódra nevelésre. Ennek megvalósításához szabályoznunk és rendszereznünk kell pedagógiai tevékenységünket. A minőségfejlesztés, az ellenőrzés, az értékelés, a nevelési program megvalósítása jól szervezett, tudatos pedagógiai erőfeszítést, szakmai hitet feltételez, s ez nevelőtestületünk tagjainak többségét jellemzi.
2.2. A személyiségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatok
Iskolánk nevelő és oktató munkájának alapvető feladata, hogy tanulóink
- a különböző szintű adottságaikkal,
- az eltérő mértékű fejlődésükkel,
- az iskolai és iskolán kívüli tanulásukkal,
- egyes tevékenységükkel,
- szervezett ismeretközvetítéssel,
- spontán tapasztalataikkal összhangban
minél teljesebben bontakoztathassák ki személyiségüket.
A különböző ismeretek elsajátítása során törekszünk a tanulók értelmi, önálló ismeretszerzési, kommunikációs, egészséges és kultúrált életmód iránti, cselekvési motívumainak, képességeinek a kialakításához, fejlesztéséhez.
Képzésünk tartalma az emberre, a társadalomra, a művészetekre, a természetre, a tudományokra és a technikára vonatkozó alapvető eredményeket foglalja magában, a tanulók életkori fejlettségi szintjéhez igazítva.
A tananyag feldolgozása, összefüggéseinek feltárása megalapozza a tanulók:
- műveltségét,
- világszemléletük, világképük formálódását,
- társas kapcsolatát,
- tájékozódásukat szűkebb és tágabb környezetükben, saját lelki világukban.
A helyi tanterveket is magába foglaló pedagógiai programunk összeállításánál elsődleges szempont a tanulók képességeinek fejlődéséhez szükséges olyan követelmények meghatározása, amely ösztönzi a személyiségfejlesztő oktatást. Ezért prioritást élveznek azok a feladatok, amelyek teret adnak:
- a színes, sokoldalú iskolai életnek, tanulásnak és munkának,
- fejlesztik a tanulók önismeretét, együttműködési készségét,
- eddzik akaratukat,
- és hozzájárulnak életmódjuk, szokásaik az értékekkel történő azonosulásuk fokozatos kialakításához, megszilárdításához.
Ehhez olyan közös gondolkodásra van szükség az iskolafenntartó és iskolahasználó részéről, amelyben a tanulók tudásának, képességeinek és egész személyiségének a fejlődése, fejlesztése áll a középpontban, figyelembe véve, hogy az oktatás-nevelés színtere nemcsak az iskola, hanem a társadalmi élet számos egyéb fóruma is.
Ezen célkitűzések alapján az alábbi konkrét pedagógiai feladatok köré csoportosítjuk a személyiségfejlesztéssel kapcsolatos teendőinket.
Az értelem kiművelése terén elvégzendő feladatok:
- a megismerési vágy fejlesztése,
- az értelmező tanulás elsajátíttatása,
- az új ismeretek befogadása iránti igény növelése,
- az alkotásvágy fejlesztése,
- a tanulási életprogram fejlődésének segítése ( a tanulás gyakorlati értéke, a továbbtanulási szándék és az önfejlesztési igény, mint tanulási motívumok),
- a tanulási siker-, elismerésvágy és kudarcfélelem optimalizálása,
- a kognitív képességek (megismerés, értelmezés, kommunikáció, gondolkodás, stb.) fejlesztése.
A segítő életmódra nevelés területén elvégzendő feladatok:
- a pozitív értékrend elfogadásának és az e szerinti viselkedés, magatartás elsajátításának, a szociális képességek kiépülésének, a kreativitás növekedésének elősegítése Þ olyan iskolai légkör kialakításával, amely az iskolai közösség mindennapi életében elősegíti, hogy a tanuló folyamatosan megtapasztalhassa az egyének és csoportok kölcsönös megértésének, együttérzésének, segítőkészségének előnyeit, hiányuk káros következményeit,
- a pozitív szociális szokások kialakulásának, gyarapodásának, segítése Þ olyan iskolai életrend kialakításával, működtetésével, amelyben a tanulók biztonságban érzik magukat, mivel a magatartási szabályok átláthatóak, kiszámíthatóak, mindenkitől következetesen elvártak,
- személyes példamutatással pozitív szociális viselkedésminták felkínálása,
- a negatív, antiszociális minták pusztító hatásának csökkenése, fékezése történelmi, irodalmi hősök tetteinek, magatartásának átélési lehetőségeivel,
- pozitív érzelmi légkör kifejlesztése és fenntartása az osztályokban, a tantestületben és az iskolában, amelyben a tanulók érzelmi személyisége optimálisan fejlődhet,
- a segítőképesség és együttműködési képesség fejlesztése segítő légkör kialakításával és olyan tevékenységi formák létrehozásával, amely együttműködést kívánnak meg a felektől (közös feladatmegoldás, kirándulás szervezés, stb.)
Az egészséges és kulturált életmódra nevelés területén elvégzendő feladatok:
- az egészséges életmód ismérveinek megismertetése, az alapvető minták elsajátítása, gyakorlása; az egészséges életmód iránti igény kialakítása,
- a testnevelési órák, a minél gazdagabb diáksportköri élet, Kistelek sportolási lehetőségeinek optimális kihasználása Þ a testi képességek fejlesztésére és folyamatos karbantartására,
- a zenei és vizuális befogadóképesség fejlesztése Þ a lehetőségek (koncert, kiállítás, színházi előadás, stb.) biztosításával,
- az iskola legyen minden részletében igényes, esztétikus közeg, amiben a tanulók jól érzik magukat, ami fejleszti ízlésüket, igényességüket,
- a tanulók önismeretének folyamatos fejlesztése,
- olyan szituációk, helyzetek, előadások, beszélgetések szervezése, amely során a fiatalokban kialakulhat a meggyőződés, mi iránt van hajlamuk, rátermettségük Þ a tehetség kibontakoztatásának segítése a személyiség fejlesztése érdekében.
2.3. A közösségfejlesztéssel kapcsolatos feladatok
A közösségfejlesztés az a folyamat, amely az egyén és a társadalom közötti kapcsolatot kialakítja, megteremti. Mivel a közösség egyénekből áll az igazi közösség kibontakoztatja, fejleszti az egyéniséget. Maga a közösség a fejlődés keretét biztosítja, miközben tagjai önfejlődésével a közösség is fejlődik, több lesz, mint tagjai egyszerű együttese. Iskolánkban a közösségfejlesztés fő területei:
- a tanórák (szaktárgyi és osztályfőnöki órák),
- tanórán kívüli foglalkozások (kirándulás, szakkör, sportkör, stb.)
- diákönkormányzati munka,
- szabadidős tevékenységek.
Mások az egyes területek feladatai, céljai, abban azonban megegyeznek, hogy valamennyien hozzájárulnak:
- a tanuló közösségi magatartásának kialakításához,
- véleményalkotó, véleménynyilvánító képességének fejlődéséhez,
- a közösségi szokások, normák elfogadásához,
- a másság elfogadásához,
- &nbs